Begroting 2019 -2022

Openbare orde en veiligheid

Ontwikkelingen

Heusdens Interventie Team
Een georganiseerde overheid tegen de georganiseerde criminaliteit is waarin wij in Heusden geloven. Intensieve samenwerking en informatiedeling tussen, onder meer, politie, woningcorporatie, baanbrekers en onze eigen organisatie is daarbij de sleutel tot succes wanneer het gaat om het terugdringen van ondermijnende criminaliteit en (woon)overlast.

De politie trekt zich op een aantal onderwerpen terug (vanwege prioritering en capaciteit).Om dit verder te borgen zetten we extra capaciteit in om zaken juridische op te pakken. Ook komt er meer ruimte om adresonderzoeken vaker en sneller op te pakken. Om de overlast van hondenpoep en afvaldumping aan te pakken gaan we meer capaciteit in zetten (extra Boa).

Omgevingswet
Momenteel worden de contouren van de nieuwe Omgevingswet steeds duidelijker. In de Omgevingswet worden alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving gebundeld. Ook de regels rond toezicht en handhaving die nu nog in specifieke wetten staan. De nieuwe Omgevingswet heeft ook consequenties voor de toezicht en handhavingstaken. Enerzijds door de nieuwe systematiek en anderzijds door een verschuiving van verantwoordelijkheden. Ook worden de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot handhaving aangepast. In de nieuwe Omgevingswet staat vertrouwen centraal anders verwoord “high trust, high penalty’s”. In 2021 is de invoering voorzien.

Kadernota integrale veiligheid
Eind dit jaar wordt de nieuwe kadernota integrale veiligheid 2019-2022 voorgelegd aan het college en de raad. Deze nota die regionaal wordt opgesteld, is een belangrijk onderdeel voor de veiligheidsaanpak voor de komende 4 jaar. Voor de uitvoering is in 2019 en 2020 jaarlijks een budget beschikbaar van ca. € 88.000.

Privatisering bouwtoezicht
Het is de bedoeling dat in de komende jaren de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, ook wel genoemd ‘private kwaliteitsborging’, in werking treedt. Kwaliteitsborging wordt dan een zaak voor de marktpartijen zelf. Het stelsel zal eerst van toepassing zijn bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw (gevolgklasse 1). Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken inclusief kunstwerken als bruggen, tunnels en viaducten.

Begin juli 2017 vond een debat over het voorstel in de Eerste Kamer plaats. Omdat er veel kritiek was op het voorstel werd de stemming erover opgeschort. Medio 2018 is het nog steeds onduidelijk hoe het verder zal gaan met het wetsvoorstel.

Als de wet wordt ingevoerd zal dit in ieder geval grote consequenties hebben voor de vergunningverlening voor en het toezicht op een aantal categorieën bouwwerken. De gemeente hoeft dan namelijk bij het afgeven van een vergunning niet meer te kijken naar bouwtechnische aspecten. Dit betekent dat er ook geen controles meer op worden uitgevoerd tijdens de bouw. Marktpartijen moeten in die situatie er zelf zorg voor dragen dat aantoonbaar aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

Huisvesting politie en brandweer
Op dit moment zijn de brandweerkazernes in eigendom van de gemeente. Onderzocht wordt of deze op (korte) termijn over kunnen gaan naar de Brandweer Brabant Noord.

Het politiebureau Drunen wordt naar verwachting in 2018 gesloten. Heusden krijgt een steunpunt ‘groot’ (dit betekent een locatie van +- 500 m2) net als Veghel. Het hoofdbureau van politie blijft gevestigd in Boxtel. Op dit moment wordt onderzocht of het bestaande politiebureau in Drunen voor dit steunpunt groot kan worden gebruikt. Beide ontwikkelingen kunnen op termijn consequenties hebben