Risicomanagement
Risico’s zijn onzekere gebeurtenissen met gevolgen voor de gemeente. Risicomanagement behelst het identificeren en kwantificeren van risico’s en het bewust nemen van
beheersmaatregelen, met als doel de kansen op en gevolgen van risico’s te beheersen.
Risicomanagement is een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering. Met betrekking tot bestuurlijke besluitvorming en majeure projecten is in bestuursvoorstellen, begroting en jaarverslag blijvende aandacht voor risico’s en het zo nodig treffen van beheersmaatregelen. Daarbij ligt de focus op het goed managen van de risico’s waardoor realisatie van doelen en projecten met afgewogen risico’s mogelijk wordt gemaakt.
In de paragraaf weerstandsvermogen is het recente verloop van de gekwantificeerde (financiële) risico’s weergegeven. Daar waar mogelijk benoemen we bij risico’s de beheersmaatregelen. Aanvullend wordt specifiek voor de grondexploitaties jaarlijks via een openbare toelichting inzicht geboden in de bestaande risico’s. Deze toelichting maakt onderdeel uit van de behandeling van de jaarrekening halverwege het jaar.
In 2019 wordt gewerkt aan de verdere professionalisering van risicomanagement door het aangaan van dialoogsessies binnen de ambtelijke organisatie en met het bestuur. Het doel hiervan is het vergroten van het risico bewustzijn, bewuste keuzes te maken voor beheersmaatregelen en inzet van middelen en daarbij ook het inzicht in de risico’s uit te breiden.
Bij de rechtmatigheid van handelen blijven onze inspanningen gericht op het jaarlijks verkrijgen van
een goedkeurende getrouw- en rechtmatigheidsverklaring van de accountant. Hiertoe worden
gedurende het jaar interne controles uitgevoerd op de juistheid van naleving van de vastgestelde
wettelijke en eigen regels.
Op het gebied van informatiebeveiliging wordt conform de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) invulling gegeven aan de aan de verantwoording naar het Rijk en de raad over de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Suwinet). Deze verantwoording geeft zicht op risico’s en te nemen maatregelen om deze indien nodig te verkleinen.