Programma Verkeer en vervoer
Financiën (x € 1.000) | Rekening 2017 | Begroting incl.wijzigingen 2018 | Begroting 2019 | Verschil |
Lasten | 3.268 | 3.621 | 4.581 | -960 |
Baten | 332 | 232 | 292 | 60 |
Saldo | -2.936 | -3.389 | -4.290 | -900 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 186 | 117 | 178 | |
Onttrekkingen uit reserves | 80 | 7 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -106 | -110 | -178 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -3.042 | -3.500 | -4.468 |
Toelichting begroting 2019 ten opzichte van begroting 2018 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is budget gereserveerd. Voor maatregelen op het onderliggende wegennet en ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn niet voldoende financiële middelen beschikbaar. Voor maatregelen als gevolg van actualisering van het GVVP wordt daarom een stelpost opgenomen. | -100.000 |
Voor onderhoud wegen is in afwachting van het nieuw wegenbeheerplan vanaf 2019 een stelpost voor de meerkosten van onderhoud wegen opgenomen. Dit is een nadeel ten opzichte van 2018. | -500.000 |
Als gevolg van het besluit tot formatie uitbreiding worden er meer interne uren toegerekend aan dit programma. De uitbreiding betreft de taakvelden verkeer, wegen en kabels en leidingen. | -186.000 |
Er worden meer kosten gemaakt in verband met het plan van aanpak zwerfafval. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een hogere bijdrage uit het afvalfonds. | -184.000 |
Er is een hogere bijdrage geraamd voor de leges inkomsten kabels en leidingen. Binnen dit programma worden hiervoor wel meer interne kosten gemaakt als gevolge van uitbreiding capaciteit. | 60.000 |
Diverse kleinere verschillen met betrekking tot onderhoud wegen, bermen en openbare verlichting. | -26.000 |
Overige verschillen | 36.000 |
Saldo verschil | -900.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2019 ten opzichte van jaarrekening 2017:
Saldo begroting 2019 | -4.290 |
Saldo jaarrekening 2017 | -2.936 |
Nadelig verschil | -1.354 |
Voornaamste verschillen:
Voor onderhoud wegen is in afwachting van het nieuw wegenbeheerplan vanaf 2019 een stelpost voor de meerkosten van onderhoud wegen opgenomen. Ten opzichte van 2017 is dit een nadeel. | -500.000 |
Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is budget gereserveerd. Voor maatregelen op het onderliggende wegennet en ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn niet voldoende financiële middelen beschikbaar. Voor maatregelen als gevolg van actualisering van het GVVP wordt vanaf 2019 een stelpost opgenomen. | -100.000 |
Als gevolg van het besluit tot uitbreiding van de beschikbare capaciteit worden meer interne kosten aan dit programma toegerekend. | -145.000 |
Ten opzichte van 2017 is vanaf 2018 sprake van hogere kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen doordat besloten is de hete lucht methode toe te passen. | -185.000 |
In 2019 is sprake van meerkosten op taakveld openbare verlichting. Dit is enerzijds doordat de lagere energiekosten over 2017 als incidenteel zijn ingeschat (€ 20.000) en daarnaast is in 2017 een bedrag voor onderhoud | -106.000 |
De onderhoudslasten van wegen verschillen per jaar, op basis van het onderhoudsplan wegen worden de bedragen begroot. | 114.000 |
Er worden in 2019 meer kosten gemaakt in verband met het plan van aanpak zwerfafval. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een hogere bijdrage uit het afvalfonds. | -200.000 |
Gedurende de jaren 2018 en 2019 is extra geld beschikbaar voor duurzaam veilig maatregelen. | -75.000 |
Ten opzichte van 2017 is sprake van hogere kapitaallasten als gevolg van de investeringen in het openbaar gebied van het Centrumplan Vlijmen. | -114.000 |
Overige verschillen | -43.000 |
Saldo verschil | -1.354.000 |