Begroting 2019 -2022

Verschillenanalyse per programma

Verkeer en vervoer

Programma  Verkeer en vervoer

 

Financiën (x € 1.000)

Rekening 2017

Begroting incl.wijzigingen 2018

Begroting 2019

Verschil

Lasten

3.268

3.621

4.581

-960

Baten

332

232

292

60

Saldo

-2.936

-3.389

-4.290

-900

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

186

117

178

Onttrekkingen uit reserves

80

7

0

Per saldo mutaties reserves

-106

-110

-178

Saldo inclusief mutaties reserves

-3.042

-3.500

-4.468

Toelichting begroting 2019 ten opzichte van begroting 2018 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is budget gereserveerd. Voor maatregelen op het onderliggende wegennet en ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn niet voldoende financiële middelen beschikbaar. Voor maatregelen als gevolg van actualisering van het GVVP wordt daarom een stelpost opgenomen.

-100.000

Voor onderhoud wegen is in afwachting van het nieuw wegenbeheerplan vanaf 2019 een stelpost voor de meerkosten van onderhoud wegen opgenomen. Dit is een nadeel ten opzichte van 2018.

-500.000

Als gevolg van het besluit tot formatie uitbreiding  worden er meer interne uren toegerekend aan dit programma. De uitbreiding betreft de taakvelden verkeer, wegen en kabels en leidingen.

-186.000

Er worden meer kosten gemaakt in verband met het plan van aanpak zwerfafval. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een hogere bijdrage uit het afvalfonds.

-184.000

Er is een hogere bijdrage geraamd voor de leges inkomsten kabels en leidingen. Binnen dit programma worden hiervoor wel meer interne kosten gemaakt als gevolge van uitbreiding capaciteit.

60.000

Diverse kleinere verschillen met betrekking tot onderhoud wegen, bermen en openbare verlichting.

-26.000

Overige verschillen

36.000

Saldo verschil

-900.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2019 ten opzichte van jaarrekening 2017:

Saldo begroting 2019

-4.290

Saldo jaarrekening 2017

-2.936

Nadelig verschil

-1.354

Voornaamste verschillen:

Voor onderhoud wegen is in afwachting van het nieuw wegenbeheerplan vanaf 2019 een stelpost voor de meerkosten van onderhoud wegen opgenomen. Ten opzichte van 2017 is dit een nadeel.

-500.000

Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is budget gereserveerd. Voor maatregelen op het onderliggende wegennet en ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn niet voldoende financiële middelen beschikbaar. Voor maatregelen als gevolg van actualisering van het GVVP wordt vanaf 2019 een stelpost opgenomen.

-100.000

Als gevolg van het besluit tot uitbreiding van de beschikbare capaciteit worden meer interne kosten aan dit programma toegerekend.

-145.000

Ten opzichte van 2017 is vanaf 2018 sprake van hogere kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen doordat besloten is de hete lucht methode toe te passen.

-185.000

In 2019 is sprake van meerkosten op taakveld openbare verlichting. Dit is enerzijds doordat de lagere energiekosten over 2017 als incidenteel zijn ingeschat (€ 20.000) en daarnaast is in 2017 een bedrag voor onderhoud
(€ 85.000 ) niet besteed. Dit is bij de jaarrekening 2017 gestort in reserve lichtmasten.

-106.000

De onderhoudslasten van wegen verschillen per jaar, op basis van het onderhoudsplan wegen worden de bedragen begroot.

114.000

Er worden in 2019 meer kosten gemaakt in verband met  het plan van aanpak zwerfafval. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een hogere bijdrage uit het afvalfonds.

-200.000

Gedurende de jaren 2018 en 2019 is extra geld beschikbaar voor duurzaam veilig maatregelen.

-75.000

Ten opzichte van 2017 is sprake van hogere kapitaallasten als gevolg van de investeringen in het openbaar gebied van het Centrumplan Vlijmen.

-114.000

Overige verschillen

-43.000

Saldo verschil

-1.354.000