Begroting 2019 -2022

Verschillenanalyse per programma

Sociaal domein

Programma  Sociaal domein

 

Financiën (x € 1.000)

Rekening 2017

Begroting incl.wijzigingen 2018

Begroting 2019

Verschil

Lasten

37.401

37.405

38.606

-1.201

Baten

9.548

9.690

9.531

-159

Saldo

-27.853

27.715

-29.075

-1.360

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

2.306

1.241

0

Onttrekkingen uit reserves

1.585

365

0

Per saldo mutaties reserves

-722

-876

0

Saldo inclusief mutaties reserves

-28.575

-28.591

-29.075

Toelichting begroting 2019 ten opzichte van begroting 2018 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Aan dit programma worden meer interne kosten toegerekend.
De transitie van het Sociaal domein is afgerond en nu wordt ingezet op de transformatie en daarbij de huidige werkwijze en structuren te verbeteren en te innoveren en structureel in te bedden binnen de gemeente Heusden. Om op de huidige manier verder te kunnen en om tegelijkertijd meer samen met sociale partners op te trekken is extra formatie nodig. Daarnaast is extra inzet nodig bij het aanmeldpunt zodat ze zelfstandig, zonder inzet van consulten, de toegang kunnen bezetten. Voor Jeugd is in 2018 de formatie uitgebreid en tijdelijk gefinancierd. Vanaf deze begroting is deze formatie structureel verwerkt.

-171.000

De kosten voor hulp bij het huishouden stijgen enerzijds als gevolg van een verwachte stijging van het aantal cliënten en anderzijds als gevolg van een (op grond van AMvB) toe te passen tariefsverhoging (tussen 5% en 10% omdat van passende vergoeding uitgegaan moet worden).
De verwachte stijging van het aantal cliënten dat een beroep doet op hulp bij huishouden wordt enerzijds veroorzaakt door de nieuwe eigen bijdrage regeling en anderzijds doordat er meer behoefte is aan hulp bij huishouden. Hulp bij huishouden via de gemeente wordt met de nieuwe regeling aantrekkelijker dan zelf hulp inzetten.

-180.000

De kosten voor begeleiding nemen fors toe. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen (5%) en anderzijds ook het gevolg van een verwachte toename van het aantal cliënten en de ontwikkeling van de kosten voor maatwerk Wmo. Onder begeleiding valt ook het maatwerk Wmo en de out-of-the-boxoplossingen (inzet vanuit Wmo voor oplossingen die wel bijdragen aan de oplossing, maar feitelijk geen ondersteuning zijn).
Deze vormen zijn opgezet om in te spelen op de wens van onze inwoners om dichtbij ondersteuning te krijgen en hiervoor niet naar Tilburg of een andere gemeente te moeten of te moeten verhuizen. Dit sluit aan bij de lokale uitgangspunten van ons beleidskader Sociaal Domein (vastgesteld op 21 januari 2014) waarbij ondersteuning dichtbij centraal staat. Een aantal vormen van deze nieuwe vormen van Wmo sluiten aan op de omslag van Beschermd wonen naar Beschermd Thuis (decentralisatie) en zijn gericht op inwoners die vanwege een psychische of psychosociale hulpvraag alleen met begeleiding of ondersteuning zelfstandig kunnen wonen.
Er is hierover een regiovisie / spoorboekje opgesteld welke op 30 oktober voorgelegd wordt aan de raad. In deze regiovisie staat benoemd dat gemeenten voor de decentralisatie moeten beschikken over een palet aan producten en voorzieningen: van lichte vormen van begeleiding tot zware vormen van opvang voor deze doelgroep die bijdragen aan normalisatie en zelfstandig wonen in de wijk (dichtbij het netwerk). De vernieuwende voorzieningen die onder het maatwerk vallen sluiten aan bij deze uitgangspunten van normaliseren en zelfstandig wonen in de wijk. Op dit moment vindt er in de regio een onderzoek plaats welke producten en voorzieningen er al zijn en welke nog moeten worden ontwikkeld. Of onze vernieuwende voorzieningen hieronder thuis horen, moet dus nog helder worden. Vanwege het nieuwe lokale aanbod is Heusden in de regio hierin een voorloper.

-491.000

Net als bij de WMO wordt bij de Jeugdzorg ook een tariefstijging verwacht. Bovendien zien we de aantallen jeugdigen in zorg licht stijgen en wordt er steeds meer maatwerk ten behoeve van jongeren ingezet. Bij een herijking van de benodigde formatie voor de uitvoering van de regiotaken voor Jeugd blijkt dat de gastheergemeente meer formatie op regio-taken inzet dan was begroot. Conform de afspraken neemt de gastheergemeente deze lasten mee in de kaderbegroting. Voor Heusden stijgen de uitvoeringskosten met circa € 35.000.

-345.000

Door de vergrijzing en doordat steeds meer mensen langer thuis blijven wonen zullen de kosten voor de woonvoorzieningen, die dat mogelijk maken, licht stijgen (€ 10.000). Ook het beschikbaar stellen van rolstoelen volgt de landelijke trend van vergrijzing waardoor de kosten naar verwachting toenemen (€ 20.000). Voor het gebruik van de deeltaxi verwachten we een groei in het aantal cliënten en in het aantal zones dat gebruikt wordt
(€ 30.000). Daarnaast zien we het aantal medisch onderzoeken t.b.v. woonvoorzieningen licht stijgen.

-64.000

De verwachting is dat er vanaf 2019 een abonnementstarief voor de eigen bijdrage geldt van € 17,50. De eigen bijdrage is daarmee niet meer inkomens-afhankelijk en geldt voor iedereen. De verwachting is dat de inkomsten fors zullen dalen. Volgens de laatste prognose op basis van een tool van het CAK wordt een bedrag van € 240.000 minder inkomsten verwacht dan in 2018. In de Algemene Uitkering is een compensatie voor dit effect verwerkt.

-240.000

De subsidie voor stichting de Schroef is conform eerdere  afspraken voor de jaren 2017 en 2018 hoger vast gesteld. Dit vanwege activiteiten t.bv. het sociale domein. Er zijn nog geen nieuwe afspraken gemaakt voor 2019 en verder.

112.000

Vanaf 2019 wordt de afkoopsom regresvergoeding die jaarlijks ontvangen wordt in de begroting geraamd waardoor een voordeel ontstaat.

22.000

De onderhoudskosten voor gemeentelijke gebouwen worden geraamd op basis van de in een bepaald jaar uit te voeren onderhoudswerkzaamheden. Hierdoor ontstaan verschillen tussen de jaren. Deze hogere kosten worden verrekend met de onderhoudsreserve.

-30.000

Overige verschillen

25.000

Saldo verschil

-1.360.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2019 ten opzichte van jaarrekening 2017:

Specificatie verschil:

Saldo begroting 2019

-29.075

Saldo jaarrekening 2017

-27.853

Nadelig verschil

-1.222

Voornaamste verschillen:

Aan dit programma zijn meer interne kosten toegerekend als gevolg van formatie uitbreiding. (Zie hierboven)

-134.000

De kosten voor hulp bij het huishouden zijn hoger als gevolg van tariefsverhogingen en een toename van het aantal cliënten dat een beroep op de voorziening doet.

-346.000

De kosten voor begeleiding stijgen elk jaar iets. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen en anderzijds ook het gevolg van een verwachte toename van het aantal cliënten en de ontwikkeling van de kosten voor maatwerk Wmo.

-505.000

Net als bij de Wmo stijgen de kosten van de Jeugdzorg over de jaren. Enerzijds is dit het gevolg van tariefstijgingen waardoor de zorg duurder wordt. Daarnaast zien we de aantallen jeugdigen in zorg licht stijgen en wordt er steeds meer maatwerk ten behoeve van jongeren ingezet.

-949.000

De verwachting is dat er vanaf 2019 een abonnementstarief voor de eigen bijdrage geldt van € 17,50. De eigen bijdrage is daarmee niet meer inkomensafhankelijk en geldt voor iedereen. De eigen bijdrage die van het CAK ontvangen wordt  daalt fors.

-354.000

Afrekening Baanbrekers bijdrage in exploitatie 2017

825.000

Voor O3 is in de begroting 2019 uitgegaan van een lagere subsidie dan toegekend voor 2017. Dit omdat er in 2017 sprake was van een deels incidentele subsidiecomponent.

267.000

De subsidie voor stichting de Schroef is conform eerdere  afspraken voor de jaren 2017 en 2018 hoger vast gesteld. Dit vanwege activiteiten t.b.v. het sociale domein.

110.000

Verschil onderhoud gemeentelijke gebouwen.

-24.000

Overige verschillen

-112.000

Saldo verschil

-1.222.0000