Programma Sociaal domein
Financiën (x € 1.000) | Rekening 2017 | Begroting incl.wijzigingen 2018 | Begroting 2019 | Verschil |
Lasten | 37.401 | 37.405 | 38.606 | -1.201 |
Baten | 9.548 | 9.690 | 9.531 | -159 |
Saldo | -27.853 | 27.715 | -29.075 | -1.360 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 2.306 | 1.241 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 1.585 | 365 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -722 | -876 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -28.575 | -28.591 | -29.075 |
Toelichting begroting 2019 ten opzichte van begroting 2018 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden meer interne kosten toegerekend. | -171.000 |
De kosten voor hulp bij het huishouden stijgen enerzijds als gevolg van een verwachte stijging van het aantal cliënten en anderzijds als gevolg van een (op grond van AMvB) toe te passen tariefsverhoging (tussen 5% en 10% omdat van passende vergoeding uitgegaan moet worden). | -180.000 |
De kosten voor begeleiding nemen fors toe. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen (5%) en anderzijds ook het gevolg van een verwachte toename van het aantal cliënten en de ontwikkeling van de kosten voor maatwerk Wmo. Onder begeleiding valt ook het maatwerk Wmo en de out-of-the-boxoplossingen (inzet vanuit Wmo voor oplossingen die wel bijdragen aan de oplossing, maar feitelijk geen ondersteuning zijn). | -491.000 |
Net als bij de WMO wordt bij de Jeugdzorg ook een tariefstijging verwacht. Bovendien zien we de aantallen jeugdigen in zorg licht stijgen en wordt er steeds meer maatwerk ten behoeve van jongeren ingezet. Bij een herijking van de benodigde formatie voor de uitvoering van de regiotaken voor Jeugd blijkt dat de gastheergemeente meer formatie op regio-taken inzet dan was begroot. Conform de afspraken neemt de gastheergemeente deze lasten mee in de kaderbegroting. Voor Heusden stijgen de uitvoeringskosten met circa € 35.000. | -345.000 |
Door de vergrijzing en doordat steeds meer mensen langer thuis blijven wonen zullen de kosten voor de woonvoorzieningen, die dat mogelijk maken, licht stijgen (€ 10.000). Ook het beschikbaar stellen van rolstoelen volgt de landelijke trend van vergrijzing waardoor de kosten naar verwachting toenemen (€ 20.000). Voor het gebruik van de deeltaxi verwachten we een groei in het aantal cliënten en in het aantal zones dat gebruikt wordt | -64.000 |
De verwachting is dat er vanaf 2019 een abonnementstarief voor de eigen bijdrage geldt van € 17,50. De eigen bijdrage is daarmee niet meer inkomens-afhankelijk en geldt voor iedereen. De verwachting is dat de inkomsten fors zullen dalen. Volgens de laatste prognose op basis van een tool van het CAK wordt een bedrag van € 240.000 minder inkomsten verwacht dan in 2018. In de Algemene Uitkering is een compensatie voor dit effect verwerkt. | -240.000 |
De subsidie voor stichting de Schroef is conform eerdere afspraken voor de jaren 2017 en 2018 hoger vast gesteld. Dit vanwege activiteiten t.bv. het sociale domein. Er zijn nog geen nieuwe afspraken gemaakt voor 2019 en verder. | 112.000 |
Vanaf 2019 wordt de afkoopsom regresvergoeding die jaarlijks ontvangen wordt in de begroting geraamd waardoor een voordeel ontstaat. | 22.000 |
De onderhoudskosten voor gemeentelijke gebouwen worden geraamd op basis van de in een bepaald jaar uit te voeren onderhoudswerkzaamheden. Hierdoor ontstaan verschillen tussen de jaren. Deze hogere kosten worden verrekend met de onderhoudsreserve. | -30.000 |
Overige verschillen | 25.000 |
Saldo verschil | -1.360.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2019 ten opzichte van jaarrekening 2017:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2019 | -29.075 |
Saldo jaarrekening 2017 | -27.853 |
Nadelig verschil | -1.222 |
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma zijn meer interne kosten toegerekend als gevolg van formatie uitbreiding. (Zie hierboven) | -134.000 |
De kosten voor hulp bij het huishouden zijn hoger als gevolg van tariefsverhogingen en een toename van het aantal cliënten dat een beroep op de voorziening doet. | -346.000 |
De kosten voor begeleiding stijgen elk jaar iets. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen en anderzijds ook het gevolg van een verwachte toename van het aantal cliënten en de ontwikkeling van de kosten voor maatwerk Wmo. | -505.000 |
Net als bij de Wmo stijgen de kosten van de Jeugdzorg over de jaren. Enerzijds is dit het gevolg van tariefstijgingen waardoor de zorg duurder wordt. Daarnaast zien we de aantallen jeugdigen in zorg licht stijgen en wordt er steeds meer maatwerk ten behoeve van jongeren ingezet. | -949.000 |
De verwachting is dat er vanaf 2019 een abonnementstarief voor de eigen bijdrage geldt van € 17,50. De eigen bijdrage is daarmee niet meer inkomensafhankelijk en geldt voor iedereen. De eigen bijdrage die van het CAK ontvangen wordt daalt fors. | -354.000 |
Afrekening Baanbrekers bijdrage in exploitatie 2017 | 825.000 |
Voor O3 is in de begroting 2019 uitgegaan van een lagere subsidie dan toegekend voor 2017. Dit omdat er in 2017 sprake was van een deels incidentele subsidiecomponent. | 267.000 |
De subsidie voor stichting de Schroef is conform eerdere afspraken voor de jaren 2017 en 2018 hoger vast gesteld. Dit vanwege activiteiten t.b.v. het sociale domein. | 110.000 |
Verschil onderhoud gemeentelijke gebouwen. | -24.000 |
Overige verschillen | -112.000 |
Saldo verschil | -1.222.0000 |